سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه محاسبه قطر میلگرد

 

لازم است تا آرماتورها را از لحاظ فیزیکی و مکانیکی بررسی کنیم تا مقدار مقاومت و کشش آن ها را به دست آوریم زیرا هر میلگرد از خاصیت های مختلفی برخوردار می باشد. که مطابق استاندارد دسته بندی 3 نوع روش داریم به شرح ذیل ک

1.      میزان کشش نوع اول 2400 و 3600

2.      میزان کشش نوع دوم 3400 و 500

3.      میزان  نوع سوم  4000 و 6000

می باشد. که آن را براساس واحد کیلوگرم بر سانتی متر مربع در نظر می گیریم و اصولا دسته بندی آرماتورها برمبنای قطر آن ها صورت می پذیرد زیرا هر محصول سایزهای مختلفی دارد و طبق خصوصیاتی که دارد کاربردهای آن متفاوت است. به عنوان نمونه بزرگترین قطر میلگرد در ایران 40 میلی متر می باشد.

انواع استاندارد میلگرد

همه ما می دانیم که استحکام بتن خیلی بالاست و برای خرد کردن آن نیاز به نیروی خیلی زیادی می باشد اما با وجود این همه نقاط مثبت این محصول از قابلیت کششی پایینی برخوردار بوده و به همین دلیل برای ترک انداختن آن نیاز به نیروی زیادی نداریم در جهت افزایش میزان قدرت کششی بتن از میله تقویتی یا همان آرماتور استفاده می شود به طور عمده در طول و قطرهای متفاوتی این میله فولادی تولید می شود که در ادامه چندین مورد از مهم ترین آن ها را نام می بریم :

·         اروپایی ( آلیاژ کربن، منگنز ، سیلیکون و غیره)

·         فولاد کربن (میلگرد سیاه عادی)

·         گالوانیزه

·         روکش اپوکس

·         فایبرگلاس و فولاد استنلس

وغیره ...می باشد.

میلگرد اروپایی

میلگرد اروپایی از آلیاژ منگنز تولید می شود و کمترین مقاومت را در برابر خم شدن دارد به طور عمده بهتر است از این نوع میلگرد در مناطق و فضاهای زلزله خیز و ساختارهای مهم صنعتی و... استفاده نشود.

میلگرد فولاد کربن

این سبک میلگرد در پروژه های مختلف ساختمانی و اداری و.. مورد استفاده قرار می گیرد. که تنها در برخی از موارد به صورت استثنا کاربرد دارد. یک مشکل بزرگ در این میلگرد این است که به سرع زنگ می زند و امکان دارد که بتن های اطرافش ترک بخورند به همین علت لازم است در مناطق مرطوب از این میلگرد استفاده شود.

روکش اپوکسی

این سبک میلگرد همان میلگرد سیاه است که با روکش اپوکسی پوشش داده شده است این میلگرد از 70 تا 1700 برابر به نسبت نوع سیاه در برابر رطوبت مقاوم می باشد.

میلگرد گالوانیزه

این سبک میلگرد 40 برابر به نسبت میلگرد نوع سیاه در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است همچنین آسیب رساندن به این بسیار سخت می باشد میلگرد گالوانیزه با اینکه از هزنیه بالا تری برخوردار می باشد اما روکش اپوکسی پرطرفدارتر است.

میلگرد فایبرگلاس

این سبک میلگرد که ترکیبی از فیبرکربن می باشد نباید در زمان استفاده خم شود این سبک میلگرد زنگ نمی زند و یک میلگرد تقویت کننده عالی می باشد. به دلیل سبک بودن این میلگرد طرفداران زیادی دارد همچنین از قیمت بالاتری برخوردار می باشد.

میلگرد فولاد استنلس

این سبک میلگرد از قیمت بسیاربالایی برخوردار می باشد که بهترین نوع آن آرماتور برای پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی به دلیل قیمت بالای آن زیاد استفاده نمی شود، امکان زنگ زدگی کمی داشته و در کل بسیار بادوام می باشد.

روند شناسایی میلگرد

به طور کلی بیشتر میلگردها از فولاد تازه تولید می شوند ولی گاها از ضایعات آهن نیز میلگرد تولید می شود. میلگردها یکسری استاندارد واطلاعات مشخصی برای شناسایی دارند. به شرح ذیل عنوان می شوند:

·         حرف N یعنی  این محصول از فولاد نو ساخته شده و حرف W یعنی آرماتور از فولاد ریخته ‌گری تولید شده می باشد.

·         شناسه‌ ی درجه‌ ی میلگرد  بین 60 یا 75 بوده و در سیستم اندازه‌گیری متریک بین 420 یا 520 است.

·         نشانه‌ ی اختصاری تولیدکننده‌. این نشانه بیشتر به صورت حرف اول اسم کارخانه‌ ی سازنده روی محصول حک می گردد.

اندازه‌ ی میلگرد

·         براساس نوع فولاد

·         خطوط ممتد جهت تعیین درجه‌ ی استحکام این محصول

·         دو خط موازی ممتد یعنی که میلگرد تحت نورد 75000 پوند بر اینچ مربع تولید شده

·         یک خط، نشانه‌ ی تولید میلگرد تحت نورد 60000 پوند بر اینچ مربع

 دسته بندی از لحاظ شکل

از لحاظ شکل ظاهری 3 دسته آرماتور داریم :

 

·         ساده

·         مارپیچی

·         آجدار

نوع ساده آرماتور جهت محصولات حرارتی و در امور صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. نوع آجدار آن بیشتر در ساخت و ساز و عمران به کار برده می شود. میلگرد ساده تغییر شکل بالایی ندارد و یک محصول بسیار نرم و انعطاف پذیر می باشد. که از درصد کمی کربن در آن استفاده شده است. روی این دسته میلگردها عملیات خم و باز را می توان انجام داد و بیشتر در جهت مصارف صنعتی و اهنگری مورد استفاده قرار می گیرد. نوع مارپیچ این محصول آهنی که تقریبا نیمه ترد خوانده می شود و حدودا شکننده است یه همین علت برای عملیات خم وباز روی آن مشکل و محدودیتی وجود ندارد و باید از تغییر شکل در زوایای تند و تیز و یا جوشکاری شده آن جلوگیری کنیم. نوع آجدار میلگرد بسیار ترد و شکننده می باشد و به همین دلیل باید از تغییر شکل و یا جوشکاری و آهنگری روی آن پرهیز کرد.