سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه تولید ورق سیاه و موارد استفاده از آن

 

در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه تولید ورق سیاه و موارد استفاده از آن برای شما همراهان عزیز اطلاعاتی را شرح دهیم با آهن رسان همراه باشید.

انواع خرپا و کاربردهای آن

خرپاها از جمله سازه های فلزی هستند که هم به صورت آهنی و هم به صورت چوبی ساخته می شوند اعضای سازنده خرپاها بهم متصل است و همانند یک جسم واحد عمل می کند. وظیفه خرپا توزیع یکنواخت وزن، کنترل تنش و فشرده سازی بدون خم شدن و برش است و از نظر هندسی همانند یک مثلث چهار ضلعی ویا شش ضلعی می باشد.

مراحل تولید فولاد ساختمانی

برای تهیه فولاد ساختمانی فولاد و یا آهن مذاب را در قالب هایی می ریزند و از آن شمش هایی می سازند در مرحله بعد آن ها را به کارگاه های غلطک کاری حرکت داده و در دستگاه های مخصوص دوباره گرم می کنند و به اشکال مورد نظر غلطک کاری می شود. به طور کلی عمل غلطک کاری عبارت است از عبور دادن فولاد و نورد کاری آن تا به شکل نهایی و مد نظر تبدیل شود.

ستون چیست

ستون یعنی عضو یک سازه قائم که بار محوری فشاری را با لنگر خمشی و یا بدون لنگر خمشی منتقل می کند. ستون ها معمولا بارهای قائم را از بام و یا کف ساختمان گرفته وآن ها را به پی منتقل می کند در نظر داشتن نسبت ارتفاع آن ها نسبت به یک دیگر.

مزایای استفاده از میلگرد های فولادی

·        مدول الاستیسیته: 

فولاد دارای مدول الاستیسته بالا یعنی 200GPa که این مزیت به فولاد کمک می کند تا بدون شکسته شدن در کشش تا 200GPa کشیده شود و با برداشتن بار شکل خود را بدست آورد.

·        شکل پذیری فولاد: 

شکل پذیری فولاد بسیار بالاست میلگردهای فولادی در برابر بارهای بالا رفتاری انعطاف پذیرتر دارد یعنی شکل پذیری توانایی مواد برای اجازه تغییر شکل پلاستیک (به عنوان مثال تغییر دائمی در ابعاد آن) تحت اعمال بار قبل از شکستن است.

·        ضریب انبساط حرارتی: 

فولاد و بتن ضریب انبساط حرارتی تقریبا یکسانی دارند یعنی تغییر ابعاد ناشی از دما از همین جهت هر دو (بتن و فولاد) در دمای بالا تغییرات طول یکسانی را تجربه خواهند کرد.

·        مقاومت: 

فولاد در هنگام حمل و نقل‌، ذخیره سازی‌، بسته بندی و قرار دادن در محل ساخت و ساز در برابر شرایط سخت مقاوم است. اگر آسیب جزئی اتفاق بیفتد‌، تأثیر قابل توجهی بر عملکرد آن ندارد. این نوع میلگرد به اندازه کافی قوی است که در برابر ضربه زیاد مقاومت می‌کند.

·        دسترسی:

صنعت فولاد ظرفیت تولید کافی برای پاسخگویی به تقاضای صنعت ساختمان را دارد و به راحتی برای شروع ساخت هر خانه در دسترس است.

·        ساخت آماده: 

فولاد امروزه به صورت آماده نیز وجود دارد. فولاد آماده ساخت زمان برش و خم شدن را از بین می برد و این باعث صرفه جویی در وقت ساخت و همچنین هدر رفتن فولاد در خم و برش می شود.

معایب های میلگرد فولادی

1.     هزینه های بالا:

فلز فولاد یکی از گران بها ترین مواد موجود در جهان است و این مسئله به طور قابل توجه ای هزینه سازه را بالا می برد.

2.     دمای بسیاربالا:

فلز فولاد در دماهای بسیار بالا تمایل به ذوب شدن را از خودنشان می دهد.

3.     واکنش:

پوشش دهی کم بتن ها سبب نفوذ آب و واکنش با میلگردهای فولادی می شود و این امر بتن را ملتهب کرده و باعث بروز ترک خوردگی در بتن می شود گاهی سنگ دانه‌های بتن با فولاد واکنش می دهند و باعث پاشیدن بتن می‌شوند.

4.     زنگ زدگی:

وقتی فولاد در معرض زنگ زدگی قرار می گیرد مقاومت بتن مسلح کاهش پیدا می کند وقتی زنگ زدگی در اطراف میلگردهای فولادی شروع به جمع شدن می کند سبب ایجاد فشار داخلی شدید روی بتن اطراف می شود و این امر به ایجاد ترک در بتن می کنند.

5.     وزن:

این ماده اصولا وزن سبکی ندارد.

میلگرد فولاد ضد زنگ

میلگردهای فولادی ضدزنگ جز گران بهاترین میله های فولادی تقویت کننده هستند که حدود هشت برابر قیمت میلگرد اپوکسی هستند مقاومت این میلگرد در برابر آسیب بیشتر از هر نوع دیگر است و مقاوم در برابر خوردگی یا ضد خوردگی یا میلگرد است.

استاندارد 3132 سازمان ملی استاندارد

در این استاندارد میلگردها به 3 دسته:

·        میلگرد ساده

·        آجدار مارپیچ

·        آجدار جناغی

·        آجدار مرکب

 دسته بندی می شوند.