سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قیمت روز انواع میلگرد

 

همان طور که در مقالات قبل نیز گفته شد میلگرد ها در انواع و استانداردهای مختلفی تولید می شوند و این یعنی که دارای خواص متفاوتی نیز هستند .

انواع استاندارد میلگرد

·         میلگرد A1 

این نوع میلگرد نرم بدون آج  می باشد و حداقل مقاومت کششی مجاز 360 مگاپاسکال و حداقل مقاومت تسلیم 240 مگاپاسکال را دارا می باشد.

·         میلگرد A2

این نوع میلگرد از تنش تسلیم 340-350 مگاپاسکال و استحکام کششی آن 500 مگاپاسکالی برخوردار است و دارای ویژگی‌های تنوع پذیری، عدم تغییر شکل، خواص سختی پذیری و ثبات ابعادی در عملیات حرارتی می باشد و برای عملیات ساختمانی و خصوصاً خاموت زنی مناسب است.

·         میلگرد A3

این نوع میلگرد میزان تنش تسلیم آن 4000 و مقاومت کششی آن 6000 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع می باشد و در دو استاندارد آج 400 و آج 420 در ایران تولید می‌شود. میلگرد A3، پر مصرف ترین میلگرد برای کارهای ساختمانی می باشد.

·         میلگرد  A4

این نوع میلگرد حداقل مقاومت کششی 650 مگا‌پاسکال و حداقل مقاومت تسلیم مجاز 500 مگاپاسکال را دارا می باشد و در استاندارد ملی ایران در دونوع میلگردهای آج 500 و آج 520 تولید می‌شود و نسبت به سایر میلگردها کاربرد کمتری دارد.

میلگرد آجدار را تعریف کنید

این سبک میلگرد در استانداردهای :

·         A2

·         A3 

·         A4 

تولید می گردد و دارای برجستگی هایی به صورت طولی و موازی محور می باشد آج روی میلگرد سبب می شود تا بهتر در بتن قرار بگیرد و به همین دلیل نیز می‌تواند فشار بیشتری را نسبت به میلگرد ساده تحمل کند و نیروی برشی را افزایش دهد.

میلگرد آجدار در قطرهای

1.      6

2.      8

3.      10

4.      50

میلی متری موجود می باشد که در قطر 6 تا 12 متر در ساخت خاموت و میلگرد آجدار استفاده می شود و قطر 10 تا 50 را برای ساخت انواع :

*      تیرها

*      ستون ها

*      دال

مورد استفاده قرار می گیرد. این سبک میلگردها براساس شکل ظاهریشان در 3 دسته :

1.      مرکب

2.      دوکی

3.      یکنواخت

 تقسیم می شود و در بازار با نام های میلگرد

*      آجدار جناغی

*      میلگرد آجدار مارپیچ

*      میلگرد آجدار مرکب

صدا زده می شوند.

میلگردها تحت فرآیند نوردگرم تولید می شود به این صورت که شمش های فولادی در کوره های با حرارات بالا قرار می گیرند حرارات آن ها 1100 درجه سانتی گراد می باشد که ماده را به حالت مذاب در می آورد سپس در طی 3 مرحله با اعمال فشار و کشش فولاد را به قطر استاندارد تبدیل می کنند و در وهله بعدی نوبت به اج زنی می رسد آج‌زنی فولادهای A2 در همان مرحله نورد انجام می‌گیرد، ولی فولادهای A3 و A4  بعد از خنک شدن و قرار گرفتن در دمای معمولی آج‌دهی می‌شوند.

کاربرد میلگرد آجدار

این سبک میلگردها در 3 دسته :

1.      نرم

2.      آجدار

3.      مرکب

4.      سخت

دسته بندی می شود که هر گرید استاندارد و ویژگی های مختص به خود را دارد نوع دوم این میلگرد در زمانی استفاده می شود که شکل دهی این محصول مفید باشد به عنوان مثال تیرستون و دیواربرشی از این دسته میلگردها در ساختارشان به کار رفته است . از میلگرد نوع سوم به علت این که ترد و سخت تر است و شکل پذیری ندارد در مکان هایی استفاده می شود که در برابر زلزله مقاومت داشته باشند و از شکل پذیری بالایی برخوردار بشند . مانند تیر، ستون، دیوار برشی، تیرچه و دال استفاده نکنید. همچنین میلگرد  A4 در ساختمان سازی به کار نمی‌رود و مختص کارهای سنگین می باشد.

سخن پایانی

عمده تفاوتی که بین میلگردهای ساده و اجدار وجود دارد در نوع کاربرد آن ها می باشد که از استحکام بالایی در بتن برخوردار می باشند شناسایی کردن انواع میلگرد ساده و آجدار، تفاوت و ویژگی و کاربر هر کدام از آن‌ها متخصصان را در جهت انتخاب مناسب‌تر میلگرد مورد نیاز پروژه یاری می‌کند و از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری می‌شود.