سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نورد چیست

 

نورد چیست

 



نورد     : ( Rolling ) یکی روش‌های شکل‌دهی مواد دارنده قابلیت و امکان موم‌سانی هست   . در دماهای ذیل و در حدود دمای اتاق صرفا فلزات و بعضا از پلیمرها توان موم‌سانی مطلوب از خویش نشان میدهند نورد چیست. برای ارتقا این قابلیت و امکان و همینطور شکل‌دهی موادی که در دماهای تحت نورد آن ها امکان‌پذیر نیست , از نورد گرم به کار گیری میگردد .
روند نورد یکی‌از شایسته ترین و کاربردی‌ترین روش‌های شکل‌دادن است و آن عبارت از تغییر تحول صورت پلاستیک ماده از روش عبور میان غلتک‌ها میباشد . اشکال تولیدات از قبیل تیرآهن و نبشی با مقاطع متعدد توسط این پروسه ساخت می شوند . معمولاً این روش با فرآیند آهنگری در رقابت بوده و برتری هرمورد بستگی به پیشرفته‌تر بودن فناوری آن داراست نورد چیست, اما به‌طور کلی از حیث حجم و کمیت محصول ها , مراحل نورد در رده نخستین فرایندهای شکل‌دادن فلزات قراردارد .
انگیزه مهندسی نورد فلزات عبارت است از تغییر و تحول فرم شمش یا این که ورق به حالت متبوع . معمولاً مال آخرین نورد , ایجاد ورق یا این که میلگرد است . بعداز اتمام تغییر تحول فرم , فرآورده آخرین بوسیله دستگاه‌های برشی خط به ارتفاع متبوع برش داده شده و بعد از عملیات تکمیلی و در دست گرفتن , بسته‌بندی شده و به انبار متاع حمل میشود . نورد چیست


از دستگاه‌های نورد به‌طور فراوان گسترده‌ای برای گرمکار‌ و سردکاری اکثری از فلزات و آلیاژها , در اندازه‌های فراوان متنوع به کار گیری میشود . بعضی از شمش‌هایی که به ساخت ورق فولادی اختصاص داده شده‌اند ممکن است 20 بدن یا این که بیشتر وزن و دست کم 0 . 3m ضخامت داشته باشند . آلومینیوم را می‌توان به صورت نوار ورق‌هایی به پهنای 4 میلی متر نورد کرد و از سوی دیگر , ورق‌های زیاد باریک آلومینیومی را می‌توان با ضخامتی حدود 0 . 025mm ایجاد نمود . نورد چیست


نورد از نگاه دمای عملیات به دو مجموعه نورد سرد و نورد گرم تقسیم می‌شود . در نورد گرم امکان تغییر‌و تحول صورت خیلی بالاست . از‌آنجا که در اثر تبلور دوباره , استحکام تسلیم به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می یابد , لذا نیروی ضروری برای فرآیند نورد قطعات بزرگ در روند نورد گرم افت محسوسی داراست . در نورد سرد یک مرحله تمام شده مناسب نتایج می شود . این عملیات عمدتاً برای روند تغییر‌و تحول صورت آخرین به کار گیری می‌شود .
فرآیند نورد دربرگیرنده گذراندن تکه‌ای از ماده از دربین دو غلتک است . در اثر تنش فشاری اعمال شده به وسیله غلتک‌ها ضخامت ماده کاهش می یابد . دستگاه‌های نورد در مدل‌های دو , سه و چهار غلتکه مو جود هست .
به‌طور کلی نورد به دو صورت گرم و سرد تقسیم میشود : در نورد گرم شمش بعداز وصال به دمای متبوع معمولاً فراتر از 1100 جایگاه سانتیگراد در کوره های نورد از در بین یکسری تیم غلتک در اکنون چرخش عبور نموده و با کاهش پی در پی بازه زمانی نهایتاً به فرم متبوع تبدیل می‌گردد . نورد چیست


در نورد سرد انگیزه کاهش ضخامت ورق زیر فشار مضاعف مضاعف است . از ویژگی‌های این مدل نورد که معمولاً در دمای اتاق و حداکثر تا 200 رتبه سانتیگراد انجام میگردد می‌توان به ارتقا مشقت ماده موردنظر , ارتقا نابجایی در ساختار کریستالی و ارتقاء تنش تسلیم اشاره کرد .
مزایای نورد سرد :
- در غیاب سوز‌و‌سرما و اکسیداسیون , تلورانس کمتر و پرداخت تراز بهتری نتیجه ها می گردد . برخلاف نورد گرم که دارنده پوشش اکسیدی است .
- روغن کاری راحت‌تر انجام میگیرد .
- امکان ساخت ورق‌های رشته رشته
نورد پیوسته :
در صورتی حجم ایجاد توجیه‌کننده هزینه سرمایه‌گذاری نخستین باشد , محصول ها به روش نورد پیوسته ایجاد میگردند . در نورد پیوسته اندازه ماده‌ای که در یک زمان ( در یک بازه زمانی وقتی مشخص و معلوم ) از هر غلتک می‌گذرد یکسان است ; بدین نورد چیست

ترتیب در‌صورتی‌که مرحله دوران کوچکتر یا این که بزرگتر شود , سرعت غلتکها هم متناسب با آن بیشتر یا این که کمتر می گردد تا به این ترتیب تغییر‌و تحول ضخامت‌ها و طول‌های در اختیار گرفتن در پروسه متفاوت , قابل بالانس باشد .
کاربرد : ساخت ورق , میلگرد

نورد حلقه‌ای :
با کاهش ضخامت رینگ , قطر آن ارتقا می یابد . در